Informacje dla rodziców

 

Drodzy Rodzice,

Udostępniamy służbowe adresy poczty elektronicznej wychowawców, dzięki którym będzie można się kontaktować w sprawie pojawiających trudności, pytań. W miarę możliwości będziemy się starać na nie odpowiadać.

 

 

 

Oddział ITen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Oddział IITen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Oddział IIITen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                     Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Oddział IV  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Oddział V Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 

 

Propozycja zajęć dodatkowych dla przedszkolaków

   

 


  

 Zachęcamy do przeczytania artykułu, poświęconego badaniom nad zależnością pomiędzy usprawniania motoryki małej i rozwojem mowy u dzieci.

 

Czy rozwój motoryki małej jest powiązany z rozwojem mowy u dzieci? 

 

 


 

 

 ARTYKUŁ pt. "Dziecko nieśmiałe"

   

„Dziecko nieśmiałe”

 

Lęk, bóle brzucha czy głowy, blokada mówienia – spowodowana ściskiem gardła, rumieńce, drżenie. To tylko niektóre objawy NIEŚMIAŁOŚCI! A kto to jest dziecko nieśmiałe? 

To dziecko ciche, stojące obok, niepewne siebie, nie wierzące we własne możliwości, wstydliwe. 

Jak pomóc takiemu dziecku? 

Należy zapraszać takie dziecko do zabawy, by pomagać mu w przezwyciężaniu własnej nieśmiałości. Należy takiemu dziecku przydzielać drobne zadania, które pokażą, że potrafi to zrobić np. aby zostało dyżurnym w sali, czy pomogło w rozdawaniu sztućców do obiadu, aby zostało pomocnikiem pani, mamy, taty itd….

 

CZEGO NIE NALEŻY ROBIĆ: 

- nie należy takich dzieci wyśmiewać! 

- nie należy takich dzieci zmuszać do stawania przed całą grupą i zaprezentowanie np. piosenki czy wierszyka! 

- poniżania dziecka gdy mu coś nie wyjdzie! 

 

NALEŻY NATOMIST: 

- zachęcać, dawać możliwość wyboru chęci uczestniczenie w jakiejś aktywności, a z czasem dawać tej osobie prowadzić zabawę o ile jest już na to gotowa. 

- należy z takimi dziećmi bawić się w scenki sytuacyjne z wykorzystaniem pacynek, organizować teatrzyki!

- ćwiczyć w domu trudne sytuacje dla dziecka tj.: 

* przedstawianie się, 

*uścisk ręki 

*patrzenie w oczy 

* rozmowy z rówieśnikami

 

Rodzice powinni być świadomi, że to jest duży problem. W dużej mierze to oni właśnie powinni uczyć swoje dzieci umiejętności społecznych jak najwcześniej, a mianowicie: 

- tłumaczyć na czym polega przyjaźń, że warto mieć przyjaciół 

- organizować spotkania z rówieśnikami 

- cała rodzinna powinna w tym procesie uczestniczyć, by być w dobrym kontakcie, dużo ze sobą rozmawiać, prawić sobie komplementy 

- w sytuacjach dnia codziennego np. mówienie dzień dobry sąsiadom, na zakupach powinny być ćwiczone zachowania społeczne tj.: proszenie o pomoc w sklepie, zachęcanie do zapytania o drogę, uśmiechanie się do ludzi.

 

Bardzo ważną sprawą jest odkrycie w dziecku jego zdolności, predyspozycji! 

Tych które dziecko wykonuje samotnie, by stopniowo pozwolić mu wykazać się w gronie rodzinnym, a z czasem wśród rówieśników. Chwalimy za nawet malusieńkie postępy, wzmacniając tym samych poczucie wartości, które u tych dzieci jest bardzo niskie, a nawet go brak. Musimy nauczyć swoje dziecko, aby czuło się potrzebne, dowartościowane. Jest to trudne zadanie ponieważ musimy dziecko wyczuć, niekiedy też pozwolić na porażkę, niepowodzenie – nauczyć je, że trudne uczucia to źródło naszej edukacji. To sygnał do dalszego działania, poprawienie tego co nam nie wyszło!

 

Kiedy sami sobie nie dajemy rady, należy zwrócić się po profesjonalną pomoc, ponieważ niekiedy taki stan może przerodzić się w stany lękowe, depresje!

 

Ważne!

 

Oswajanie lęków należy zacząć od nazywania uczuć!. 

Uczymy dzieci nazywać swoje emocje, otwartości, zgody na otwartość lęków i nie zaprzeczania im!

 

Nie mówmy do takich dzieci:

 

  • „Nie ma się czego bać”, czy „To przecież nie boli”, „Nie bój się, wszystko będzie dobrze” LEPIEJ POWIEDZIEĆ: „Wiem, że się boisz…ale ja będę przy tobie”, „”Wierzę, że dasz radę””, „Fajnie byłoby zobaczyć, jak tam jest”, „Trochę będzie bolało, ale po chwili przestanie” itd.

 

Opracowała:

Ewelina Wielgos

 

Bibliografia: 

M. Zabłocka „Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci”, wyd. Scholar, Warszawa 2008 

Elaine Aron „Wysoko wrażliwe dziecko. Jak je zrozumieć i pomóc mu żyć w przytłaczającym świecie?” wyd. Znak Społeczny Instytut Wydawniczy Sp. z o. o.



 

 

POSTAWY RODZICIELSKIE

Sposób wychowania w rodzinie, a zwłaszcza postawy rodziców wobec dziecka mają decydujący wpływ na jego rozwój społeczny, emocjonalny, moralny, na obraz własnej osoby oraz świata, słowem na rozwój osobowości. Przez postawy rodzicielskie rozumie się względnie trwały stosunek do dziecka [Ziemska 1973].

 

Niektóre uwarunkowania postaw rodzicielskich

Postawy, które rodzice przyjmują wobec dziecka zależą od bardzo wielu czynników. Jednym z nich jest wiedza na temat wychowania wyniesiona z własnego domu rodzinnego. Innym spośród czynników wpływających na postawy rodziców wobec dziecka jest to, czy dziecko było chciane i oczekiwane, czy też fakt jego narodzin zakłócił ich plany życiowe. Również płeć dziecka może warunkować postawy rodziców wobec niego. Trudny przebieg ciąży, porodu, dziecko urodzone jako chore, kalekie także przyczyniają się do określonych postaw rodziców. Obserwuje się również niekiedy zróżnicowanie postaw rodziców wobec dzieci w rodzinie w zależności od kolejności ich przyjścia na świat. Na postawy rodziców wobec dzieci rzutuje także charakter motywów posiadania dzieci (np. dziecko ma "ratować" rozpadające się małżeństwo; zapełnić "pustkę" życiową i brak celu; itp.).

Postawy rodzicielskie są częścią osobowości ludzi - zależą od obrazu własnej osoby, od obrazu świata, od systemu wartości, ogółu postaw oraz  mechanizmów kontroli                                 i mechanizmów obronnych. Zależą, także pośrednio od warunków materialno -bytowych, ogólnego poziomu kultury i wykształcenia.

Należy także dodać, że postawy rodziców w stosunku do dziecka mogą ulegać zmianie                      w trakcie procesu wychowania. Na zmiany postaw mają wpływ między innymi stan zdrowia dziecka, "łatwość" wychowywania, stopień spełniania oczekiwań i aspiracji rodziców przez dziecko itp. dodatnie, jak i ujemne mogą spowodować "blokadę" w przyjmowaniu                                i przyswajaniu informacji na temat dziecka.

Prawidłowe postawy rodzicielskie

Charakteryzują się "mądrą miłością" do dziecka, pozwalają na swobodny, zrównoważony kontakt z nim, na nastawienie się na jego rzeczywiste potrzeby,                               na traktowanie go jako odrębnej jednostki. Rodzice okazują uczucia dziecku, nie wstydzą się swoich uczuć i jednocześnie przyjmują dowody jego uczuć. Wzajemna wymiana uczuć, ciepło i bezpieczeństwo stanowią dla dziecka oparcie.

Właściwe postawy rodzicielskie to:

1. Akceptacja dziecka - rodzice kochają je takim, jakie ono jest - z jego możliwościami, zdolnościami, trudnościami, dziecko o tym wie i to czuje. Ocenia się pozytywne i negatywne zachowania dziecka, a nie jego osobę. Przy akceptacji dziecka występuje u rodziców potrzeba poznania jego potrzeb, zrozumienia jego problemów, chęć pomocy, chęć przebywania                        i współdziałania z nim.

2. Współdziałanie z dzieckiem - formy tego współdziałania są różne w zależności od wieku dziecka i jego możliwości. Współdziałanie to z jednej strony uczestniczenie w zajęciach dziecka bez narzucania swej roli i jednocześnie angażowanie go w zajęcia i sprawy domu                    i rodziny.

3. Dawanie dziecku "rozumnej swobody ". W miarę rozwoju dziecka rodzice pozwalają     mu na coraz większą samodzielność i niezależność oraz na fizyczne oddalanie się od rodziny przygotowując dziecko do stopniowego osiągania dojrzałości i odpowiedzialności za swoje postępowanie. Rodzice w miarę potrzeby służą radą nie tracąc przy tym autorytetu i szacunku dziecka, ponieważ nie lekceważą zbytnio i jednocześnie nie przeceniają niebezpieczeństw życiowych i ryzyka.

4. Uznanie praw dziecka. Jest ono traktowane jako odrębna, samodzielna jednostka mająca swoje potrzeby, zainteresowania, chęci Rodzice nie narzucają swojej woli, ale kierują dzieckiem przez "intelektualne oddziaływanie" - sugestia, tłumaczenie, wyjaśnianie. Oczekiwania są na miarę możliwości dziecka, które zna te oczekiwania i wymagania, akceptuje je.

Prawidłowe postawy rodzicielskie sprzyjają kształtowaniu się u dzieci zdolności do nawiązywania trwałych więzi emocjonalnych, zdolności do wyrażania uczuć.                     Dzieci akceptowane czują się bezpieczne, są otwarte w stosunku do ludzi i świata, znają swoje możliwości i ograniczenia. Dominują u nich emocje pozytywne.

Dzięki współdziałaniu z rodzicami dziecko staje się zdolne do współdziałania                          z innymi Czuje się odpowiedzialne, obowiązkowe, umie pokonywać trudności. Mając poczucie samodzielności , swobody, zdobywa własne doświadczenia, rozumie różne sytuacje życiowe i umie się w nich zachować, ma poczucie odpowiedzialności za własne działania. Jest zdolne do podejmowania różnego typu działań, jest aktywne społecznie. Czując się indywidualnością dziecko rozumie także odmienność innych ludzi, staje się otwarte, tolerancyjne, nastawione pozytywnie do świata. Prawidłowe postawy rodzicielskie sprzyjają kształtowaniu się osobowości prospołecznej, otwarciu się na świat, na innych ludzi,                          na aktywną postawę do życia.

Nieprawidłowe postawy rodzicielskie

           

Postawy te charakteryzują się różnego typu zaburzeniami w kontaktach uczuciowych rodzice - dziecko, nieprawidłowe są także zachowania rodziców w stosunku do dziecka.                    Nie jest ono traktowane jako odrębna jednostka ludzka.

Spośród niewłaściwych postaw rodzicielskich najbardziej typowe są postawy następujące:

 

1. Postawa unikająca. Cechą charakterystyczną tej postawy jest obojętność uczuciowa wobec dziecka lub ubogi stosunek emocjonalny między rodzicami a dzieckiem. Przebywanie z dzieckiem nie sprawia rodzicom przyjemności. Brak głębszych uczuć bywa maskowany niekiedy przez nadmierną dbałość o wygląd zewnętrzny dziecka, przez obdarowywanie                     go prezentami lub pieniędzmi. Zdarza się też całkowite ignorowanie dziecka i brak zaspokajania jego potrzeb materialnych i fizycznych. Przy obojętności emocjonalnej dziecku często daje się nadmierną swobodę, ogranicza się kontakt z nim. Rodzice nie znają potrzeb, zainteresowań, możliwości dziecka, występuje niekonsekwencja w przestrzeganiu wymagań, lekceważenie zagrożeń, brak współpracy i współdziałania z dzieckiem.

Dziecko czuje się pozostawione samo sobie, nie ma oparcia w domu rodzinnym,                             nie wykształciły się w nim głębsze uczucia. Może być ono w przyszłości niezdolne                          do nawiązywania trwałych związków emocjonalnych - może wystąpić niestałość uczuciowa, brak obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych. Człowiek tak wychowany może być wrogo nastawiony do społeczeństwa lub przejawiać postawy lękowe wobec świata                         i ludzi. Jego cechą charakterystyczną jest brak wytrwałości, postawa rezygnacji, częsta zmiana planów. Może wystąpić podatność na wykolejenie się (alkoholizm, prostytucja, przestępczość itp.). Skutkiem tego typu postaw rodzicielskich jest często brak dojrzałości społecznej i emocjonalnej oraz brak ukształtowanego systemu wartości - brak dojrzałości moralnej.

2. Postawa odtrącająca. Głównym wyznacznikiem takiej postawy jest niechęć do dziecka. Rodzice nie lubią go, dziecko odczuwane jest jako ciężar, dominują odczucia zawodu, rozczarowania, urazy. W stosunku do dziecka demonstrowane są uczucia negatywne, dezaprobata, krytyka. Rodzice nie wnikają w motywy postępowania dziecka, nie interesują się jego potrzebami, kierują dzieckiem głównie przez kary, żądania, zastraszenie. Dość często okazywana jest brutalność w stosunku do dziecka. Postawy odtrącające sprzyjają kształtowaniu się u dziecka postaw aspołecznych lub antyspołecznych, wywołują zachowania agresywne, nieposłuszeństwo, kłamstwa, sprzyjają przestępczości. Obserwuje się zahamowanie uczuć wyższych, brak uczuć społecznych i moralnych. Często występuje postawa "przeciw ludziom", negatywny obraz świata i własnej osoby, brak umiejętności zaspokajania potrzeb, niechęć i nieumiejętność podejmowania ról społecznych. U małych dzieci obserwuje się symptomy choroby sierocej. Tego typu postawy rodzicielskie powodują u dzieci brak zainteresowań intelektualnych. U niektórych dzieci występuje lęk, zahamowanie, poczucie bezradności, silne reakcje nerwicowe. Wszystkie dzieci wychowywane przez rodziców demonstrujących postawy odtrącania mają zaburzenia osobowości.

3. Postawa nadmiernie chroniąca. Tego typu postawa charakteryzuje się nadmierną koncentracją na dziecku, brakiem krytycyzmu w stosunku do dziecka lub też nadmiernym                 o niego lękiem. Często występuje także nadmierna uległość w stosunku do dziecka.                          Te złożone postawy nadmiernego chronienia dziecka polegają także na tym, że traktowane jest ono jako istota bezradna, wymagająca ciągłej opieki, pomocy, ingerencji we wszystkie jego sprawy. Ograniczane są wszelkie próby samodzielności dziecka ("jesteś malutki, ja cię ubiorę, nakarmię"... itp.), występuje lęk o jego zdrowie i bezpieczeństwo ("daj rękę, bo się przewrócisz", "nie biegaj, bo się spocisz i zachorujesz", "nie idź do kolegów, bo tylko nauczysz się od nich wiele złego" ... itp.). Rodzice zawsze wszystko wiedzą najlepiej, chcą dla dziecka samego dobra. Często traktując dziecko jako "doskonałość" szukają przyczyn kłopotów nie w nim samym, ale w warunkach zewnętrznych (np. "nauczyciel się na niego uwziął i stawia mu złe oceny", "koledzy go do tego namówili" itp.). Często także spełniane są wszystkie zachcianki dziecka, które zaczyna "panować" nad rodzicami Zaniżane są także wymagania w stosunku do dziecka ("od tego ma matkę, żeby sprzątała, prała" itp.). Postawy nadmiernie chroniące w zależności od swego zabarwienia mogą powodować u dziecka brak dojrzałości społecznej i emocjonalnej, nadmierną zależność od rodziców, bierność, brak inicjatywy. Nie kształtuje się poczucie odpowiedzialności i obowiązkowości, występuje dość często brak krytycyzmu w stosunku do siebie. Mogą także występować postawy lękowe                     w stosunku do świata, ludzi, nowych sytuacji i reakcje wycofywania się i rezygnacji.                    Może ukształtować się także zaniżony obraz własnej osoby (lub zawyżony w przypadku,                         gdy dziecko było traktowane jako "ideał"i "wszystko mu się należało"). W tym drugim przypadku często występują u dzieci postawy żądające, wymuszające, zarozumialstwo, tyranizowanie otoczenia.

4. Postawy nadmiernie wymagające. Przy tego typu postawie rodzice zwykle mają wytworzony "wzór" dziecka lub wzory różnego rodzaju zachowań i naginają dziecko do tych wzorów. Czasami takim wzorcem jest sam dorosły. Stawiane są dziecku nadmierne wymagania, narzucony jest autorytet, dziecko jest ciągle kontrolowane i oceniane, korygowane bez liczenia się z jego możliwościami i cechami indywidualnymi Ograniczana jest jego samodzielność, aktywność przez wytykanie błędów i niedociągnięć, żąda się też od dziecka perfekcjonizmu. Pewną odmianą tych postaw jest autorytaryzm i wymaganie ślepego posłuszeństwa, przy czym zawsze w konkretnych sytuacjach winę ponosi dziecko. Tego typu postawy idą zwykle w parze z nadmiernym karaniem. Wychowywane w taki sposób dzieci charakteryzują się brakiem wiary we własne siły, niepewnością, lękiem - mają zaniżony obraz własnej osoby i negatywny, zagrażający obraz świata. Prezentują postawy rezygnacji, wycofywania się, bierności. Typowymi mechanizmami obronnymi są regresja, ucieczka                     (w świat fantazji lub w chorobę), projekcja. Takie dzieci nie mają poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, są bezradne w nowych sytuacjach. Zdarza się, że dzieci buntują się przeciwko rodzicom - odrzucają prezentowane przez rodziców wzorce i normy, szukają oparcia w innych środowiskach, zwykle w rówieśniczych, ale postawy lękowe i brak zrównoważenia emocjonalnego zwykle pozostają. Jedną z cech dzieci wychowywanych przez rodziców nadmiernie wymagających jest sztywność zachowań i brak tolerancji.

W wychowawczej rzeczywistości rzadko spotyka się "czyste" postawy rodzicielskie. Elementy tych postaw są zwykle przemieszane ze sobą, a bywa i tak,                        że pewne postawy przekształcają się w inne. Bywają przypadki, że rodzice niedojrzali emocjonalnie i społecznie początkowo prezentują w stosunku do dziecka postawy nadmiernie chroniące traktując jednocześnie dziecko jak zabawkę. Po pewnym czasie rodzice "nudzą się" dzieckiem i zaczynają prezentować postawę unikającą z elementami nadmiernych wymagań.

 

Postawa unikająca może przekształcić się w postawę odtrącającą. Bardzo często skutki swych błędów wychowawczych rodzice przypisują dzieciom ("bo ona taka jest")                             lub instytucjom wychowawczym ("jak ta szkoła wychowuje!") nie zdając sobie sprawy                       z własnego postępowania w stosunku do dziecka. Sprawę komplikuje fakt, że bardzo rzadko obydwoje z rodziców mają w stosunku do dziecka zbliżone postawy. Zwykle jedno                                z rodziców prezentuje inną postawę niż drugie - np. zbyt opiekuńcza matka i nadmiernie wymagający ojciec - dziecko jest przy tym zupełnie zdezorientowane, jeżeli chodzi o system wymagań i oczekiwań w stosunku do niego. Tych możliwych komplikacji jest wiele, szczególnie w rodzinach wielopokoleniowych.

Postawy właściwe sprzyjają rozwojowi prawidłowej osobowości, postawy niewłaściwe zaś utrudniają rozwój osobowości, powodują zaburzenia kształtującej się osobowości, szczególnie zaś zaburzają obraz własnej osoby i obraz świata, powodują powstawanie niewłaściwych postaw w stosunku do ludzi, zaburzają sferę emocjonalną                     i w efekcie utrudniają wrastanie jednostki w społeczeństwo.

Literatura:

E.Hurlock: Rozwój dziecka. T. I i II. PWN. Warszawa 1985.

M.Ziemska: Postawy rodzicielskie. WP. Warszawa 1973.

M.Żebrowska (red.): Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa 1977

B. Janiszewska: Wyższa Szkoła Pedagogiczna przy ZNP, NODN „Logikos”

                                                                                                    Opracowała: Małgorzata Kulig

                                                                                                                

 


 

BRAK DNIA ZABAWKI  

Przypominamy wszystkim Rodzicom, że  w związku z oboziującymi obostrzeniami dotyczącymi pandemii covid 19 do przedszkola nie można przynosić żadnych zabawek!

 


 

 

odra ogłoszenie dla rodziców 

 


karta miejska małe

 


 

 


 

Drodzy Rodzice!


Przypominamy, że zgodnie z art. 5 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
i wyrobów tytoniowych, na całym terenie naszego przedszkola, w tym na terenach zielonych wokół niego, parkingu oraz placu zabaw,
obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych
i papierosów elektronicznych.

 no-smoking-1298904 960 720

 


 

 Uprzejmie informujemy, iż z dniem 1 stycznia 2018r. weszła w życie

nowa uchwała Rady Miasta Rzeszowa w sprawie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią

Uchwały Nr LII/1227/2017 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 12 grudnia 2017r.

http://edziennik.rzeszow.uw.gov.pl/#/legalact/2018/34/

 


 

Zachęcamy do zapoznania się z systemem, który opracowuje, bardzo precyzyjne ostrzeżenia pogodowe dla zagrożonych obszarów.

Obsługującą go aplikację można pobrać ze strony https://goo.gl/sASCqL


UWAGA RODZICE !

Dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (ZERÓWKA)

są zwolnione z opłaty za pobyt w Przedszkolu, rozliczane będą jedynie koszty wyżywienia, mimo to nadal obowiązuje elektroniczna rejestracja za pomocą kart identyfikacyjnych!

  


 

SEGREGUJ ODPADY - interaktywna gra edukacyjna                 

Zachęcamy wszystkie przedszkolaki do zagrania w interaktywną grę edukacyjną „SEGREGUJ ODPADY” dla najmłodszych mieszkańców Rzeszowa, która znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w zakładce Wywóz śmieci.

Gra polega na sprawdzeniu umiejętności segregowania odpadami mieszkając zarówno w bloku, jak i w domu jednorodzinnym. Kolorowa szata graficzna gry wraz z Misiem Bu pomoże w nabyciu tej ważnej dla naszego środowiska umiejętności, jaką jest segregowanie śmieci.

A zatem kliknij i zacznij grać! http://www.rzeszow.pl/file/33970/Recycling_rzeszow_CS5.swf

 

 

NIE WYRZUCAJ JEDZENIA DO ŚMIECI!

Nasze przedszkole zachęca do udziału w akcji mającej na celu zmniejszenie ilości odpadów spożywczych pod hasłem „Zmień swoje przyzwyczajenia, nie wyrzucaj do śmieci jedzenia”. Samorząd Województwa Podkarpackiego, Caritas i Bank Żywności podjęli inicjatywę zbiórki produktów żywnościowych, które najprawdopodobniej nie zostaną wykorzystane w terminie przydatności do spożycia. Zbiórka na terenie Rzeszowa prowadzona jest w Caritas Diecezji Rzeszowskiej i Rzeszowskim Towarzystwie Pomocy u św. Brata Alberta, ul. Jana Styki 21.

Więcej informacji na temat zbiórki uzyskają Państwo pod numerem tel. 17 852 53 43 lub drogą mailową; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Wykaz produktów, które można przekazać do punktu zbierania:
Wykaz nie dotyczy produktów wytworzonych we własnym gospodarstwie domowym. Przekazywana żywność winna znajdować się w opakowaniach jednostkowych, nienaruszonych z nieprzekroczonym terminem ważności

1. cukier,
2. mąka różne rodzaje (pszenna, żytnia, ziemniaczana, krupczatka, razowa itp.)
3. makaron,
4. ryż,
5. płatki różne rodzaje (jęczmienne, owsiane, śniadaniowe, itp )
6. kasza różne rodzaje (jęczmienna, manna, pęczak, gryczana itp.)
7. kawa różne rodzaje (także rozpuszczalna i zbożowa)
8. herbata różne rodzaje (czarna, czerwona, zielona, owocowa itp.)
9. zioła suszone (w opakowaniach),
10. sól,
11. groszek konserwowy,
12. kukurydza konserwowa,
13. papryka konserwowa,
14. ogórki kiszone i marynowane,
15. ketchup,
16. musztarda,
17. olej i oliwa z oliwek,
18. konserwy mięsne sterylizowane,
19. konserwy rybne,
20. warzywa i przetwory warzywne konserwowane (w słoikach lub puszkach),
21. zupy w proszku,
22. zupki typu „chińskie”,
23. przyprawa do zup w płynie lub proszku (typu vegeta)
24. przyprawy suszone
25. kostki rosołowe,
26. kakao rozpuszczalne,
27. sosy w proszku
28. galaretki,
29. budyń,
30. żelatyna
31. kisiel,
32. czekolady różne smaki,
33. słodycze
34. pieczywo trwałe
35. suchy groch i sucha fasola
36. miód,
37. majonez,
38. dżemy, powidła, marmolady
39. chrzan w słoikach
40. warzywa suszone
41. owoce i przetwory owocowe w puszkach i słoikach konserwowane lub karmelizowane,
42. kapusta kiszona i kwaszona w woreczkach
43. mleko UHT, produkty i przetwory mleczarskie UHT
44. napoje, soki, wody mineralne
45. sery, jogurt itp. w opakowaniach jednostkowych przechowywane z zachowaniem zaleceń jak na opakowaniu produktu
Ponadto można przekazać warzywa i owoce surowe (cebula, czosnek, ziemniaki, jabłka,
kapusta itp.) bez widocznych śladów psucia .

Wykaz punktów do któych można przekazać produkty żywnościowe 

Lp.

Miejscowość

Nazwa i adres punktu

Telefon

Adres e-mail

1.

Przemyśl

Centrum Charytatywne Caritas,
ul. Kapitulna 1,

37-700 Przemyśl

16 676 90 60

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2.

Krosno

Centrum Medyczno-Charytatywne, ul. Grodzka 45a, 38-400 Krosno

69 59 30 784

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3.

Zboiska k. Sanoka

Ośrodek rekolekcyjno-wypoczynkowy, Zboiska 33
38-505 Bukowsko

698 650 955

 

4.

Ustrzyki Dolne

Bieszczadzkie Centrum Charytatywne Caritas,
ul. Wincentego Pola,
38-700 Ustrzyki Dolne

13 461 38 40

 

5.

Łańcut

Świetlica środowiskowa przy Parafii Farnej w Łańcucie,
ul. Farna 20, 37-100 Łańcut

17 225 28 73

 

6.

Leżajsk

Oddział Caritas, ul. Jarosławska 4, 37-300 Leżajsk

17 240 24 01

17 240 24 02

 

7.

Wysoka k. Łańcuta

Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy Caritas, Wysoka 49
37-100 Łańcut

17 225 80 55

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

8.

Kąkolówka k. Błażowej

Dom Pomocy Społecznej, Kąkolówka 468,
36-030 Błażowa

17 229 79 27

 

9.

Rzeszów

Caritas Diecezji Rzeszowskiej
 i Rzeszowskie Towarzystwo Pomocy i. św. Brata Alberta,

ul. Jana Styki 21, 35-006 Rzeszów

17 852 53 43

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

10

Jasło

Kuchnia Caritas, ul. Za Bursa 1a, 38-200 Jasło

13 446 56 02

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     

11.

Kolbuszowa

Warsztaty Terapii Zajęciowej Caritas, ul. Tyszkiewiczów 3,
36-100 Kolbuszowa

17 227 58 78


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

12.

Ropczyce

Warsztaty Terapii Zajęciowej Caritas i Stacja Opieki Caritas,
ul. Mickiewicza 59,

39-100 Ropczyce

17 221 83 39

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

13.

Rudnik nad Sanem

Ośrodek Interwencji Kryzysowej
ul. Rzeszowska 35,

37-420 Rudnik nad Sanem

737 837 580

785 270 035

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

14.

Tarnobrzeg

Świetlica Socjoterapeutyczna Parafii Chrystusa Króla Aleja Niepodległości 9,  
39-400 Tarnobrzeg

15 822 43 22

 

15.

Tarnobrzeg

Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej  Intelektualnie, ul. Sienkiewicza 211, 39-400 Tarnobrzeg

15 822 29 43

 

16.

Tarnobrzeg

Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza ul. Św. Barbary 1, 39-400 Tarnobrzeg

15 822 19 51

 665 247690

 

17.

Skopanie

Centrum Opieki Nad Dzieckiem,
ul. Leśna 2/3,
39-451  Skopanie37-400 Nisko

794 790 305

 

18.

Nisko

Chorągiew Podkarpacka Hufiec Nisko im. Szarych Szeregów,
 ul. Tysiąclecia 12A, 
37-400 Nisko

602 646 221

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

19.

Dębica

Parafia Miłosierdzi Bożego,
ul. Mickiewicza 2, 39-200 Dębica

14 681 24 01

 

20.

Dębica

Parafia MB Anielskiej,
 ul. Chopina 2, 39-200 Dębica

14 670 30 47

 

21.

Dębica

Towarzystwo Pomocy im. Świętego Brata Alberta w Dębicy, ul. Słoneczna 1, 39-200 Dębica

14 670 44 71

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22.

Mielec

Parafia MBNP, ul. ks. Arczewskiego 1, 39-300 Mielec

17 586 22 62

 

23

Mielec

Parafia św. Mateusza, ul. ks. Romana Sitki 3, 39-300 Mielec

17 586 22 28